Muammer Narin’in Kaleminden-4

Muammer Narin’in Kaleminden-4

1977 Yılından Bir Yorum Mimar, Sedad Hakkı Eldem ile yapılan söyleşiden kesitler.

“Son 10-15 yıl içinde yeni bir Dekoratar zümresi meydana çıkmıştır. Bunlar gittikçe artan bir hızla piyasayı ellerine almayı ve yavaş yavaş halkı yeni bir oturma tarzına alıştırmış ve başarmışlardır. Bugün evini döşeten zenginler ve meraklılar bu işi Dekoratar’a yaptırdıkları gittikçe daha fazla görülen bir olaydır. Bu alanda denebilir ki, İçmimarlar, Dış Mimarlardan daha fazla başarı göstermişlerdir. (Bu benim vurgumdur)” diyor, Üstat Mimar Sedad Hakkı Eldem ve ekliyor:Yani, İç mimari; İç mekân düzenlemesi, bunu ben anlayamadım.

1975 Yılından Bir Yorum Mimar Şevki Vanlı ile yapılan söyleşi ve makaleden kesitler. İçmimarlar derneği ve İçmimarlar Odası’nın kuruluş çalışmaları devam ederken, TMO ve TMMOB yönetimi ile hukuki ve idari yönden 18’nci oda olarak bünyeye kabul edilmemiz kesinleştiği sırada, Mimar Şevki Vanlı, Yayınlanan makale ve söyleşisinde; Bence İçmimarlar! Sadece kapı-pencere ve boya-badana işleri ile uğraşsınlar. İçmimar meslektaşlarıma sevgilerimle, Bir içmimar-tasarımcının, iç mekân tasarım işlerine başlamadan önce çerçeveletip masasının bir köşesine monte edeceği önemli kuralları, 50 yıllık deneyim sonucu belirlediklerimi sıra ile yazıyorum.

• Daima sabırlı olmayı istemek ve unutmamak,
• Kendine olan güven duygusu tazelemek,
• Meslek ahlakını kaybetmemek,
• Okuma, yazma ve konuşma becerisini geliştirmek,
• Kendine, mesleğine, meslektaşlarına, içmimarlar odası ve yönetimine güven duymakilgilenmek,
• Tasarımını yaptığı mekân sahiplerine, proje uygulama işlerini yapan atölye ustalarına karşı olan sorumluluklarını unutmamak,
• Çağın getirdiği ve gerektirdiği yeniliklere kendi özgün tasarımları en estetik, ergonomik ve ekonomik olarak sunmak,
• Proje ve tasarımların, uygulanmasında atölye ustaları ile çalışmak,
• Piyasada mevcut veya yeni teknoloji ile üretilen; ahşap, metal, cam, kumaş, seramik, fayans, mermer, mutfak araç-gereçleri, banyolavabo sağlık gereçleri, ısıtma-soğutma -havalandırma tesisatları, ankastre mutfak gereçleri, sıhhi tesisat armatürleri, ahşap-metalcam-PVC, vs. kapı, pencere-camekan-bölme panel sistemlerini, zemin döşeme-duvar kaplama-tavan sistemleri, daha birçok çeşitli malzemenin takip ve etütlerini-araştırmalarını detaylı olarak yapmak,
• Bir iç mimar, tasarımı ve proje uygulamasını yaptığı, tüm eskizden başlamak suretiyle, proje, plan, kesit, görünüş, perspektif, maket, fotoğraf gibi emek verilmiş dokümanların arşivlenmesini yapmak.Muammer Narin - içmimar dergi

• Arşivlenme işlemi yapılmasına rağmen, 50 yıl içinde çalıştığım her iki devlet kurumundaki durum beni şaşırttı! Onun için geçen zaman dilimi içinde proje-fotoğraf gibi donelerden birer adet alsaydım iyi olurdu… Şimdi ben bunun pişmanlığını yaşadım yaşamasına ama, devlet dairesinin kesin kurallarına uyduğum içinde pişman değilim, İçmimarlar Odası’nın kurulması sırasında bana odanın 2 numaralı üye kayıt ve kimlik kartını uygun görmüşlerdi. Kurucu üye olmam dolayısıyla sözlü söyleşi yapılmak üzere odaya gittim, söyleşi sırasında benden proje-fotoğrafvs. gibi dokümanlar istenince, bende yaptıklarımı kurumların arşivlerine teslim ettim dedim. Fakat, rahat edemedim, gittim her iki kurum arşivinden alabildiklerimi aldım, zamanında çok iyi ve sağlam ve kapalı DMO menşeili sert karton kutu tipi ambalajlara konduğu için şanslıydım. Genç içmimarlara önerilerim, başarılı olmanız dileklerimle.
• Tasarım profilinin en zorlu aşaması, atölye çalışmalarıdır. Atölye tasarımı düşünülen ürünün öncelikli olarak ruhunun düşünülmesi, sonra konumunun ele alınması gerektiğine  inanıyorum.
• Öncelikli olarak tasarımda eskiz çalışmalarının özel zaman ayırmak gereğine inanıyorum.

• Tasarımın tarifini yapmak için, tasarlanacak ürün veya mekânın isteklerinin anlaşılması, malzeme seçimi, imalatların uygulanabilir olması, kullanım kolaylığı, ergonomik, dayanıklılık ve estetik olması yanında ekonomik özelliklerinde göz ardı edilmemesine inanıyorum.
• Genç İçmimarlara diyorum ki; Günümüzde üretim teknolojisi devamlı yeni malzemeler üretmektedir, malzeme yeniliklerini sıkı takip etmelerini, imalatı zorlayıcı ve maliyeti arttırıcı form ve tasarımlardan kaçınmalarını, atölye çalışmalarını izlemelerini, tasarımlarını özellikle el ile çizmelerini, daima öğrenmeye açık ve meraklı olmalarını, amatör ruhlarını kaybetmemelerini, çünkü; biz İçmimarlar ve Tasarımcılar insanların yaşadıkları mekanları tasarlıyoruz, bu çok önemli bir görev ve misyondur.
• Öğrencilik yıllarımda, İçmimarlığın tanındığını söylemek mümkün değildi. Piyasada öncelikli olarak “Dekoratar” kelimesi tura çıkmış dolaşıyordu, bizi yoruyordu, boşluktan yararlanıyordu.
• İçmimarlık eğitimi okumak değil, çok okumak ister, eskiz çalışması gibi.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.