Tasarım dünyasında ilklerin markası NURUS

nurus nurusrenan gokyay

İçmimar derginin sorularını yanıtlayan Nurus Yönetim Kurulu Üyesi ve Baş Tasarımcısı Renan Gökyay Türkiye’nin IF Product Design, Design Management Europe, Red Dot Design ve mobilya endüstrisindeki Good Design ödülleri ile ilk kez, Nurus tasarımlarının değer görüldüğü ödüller sayesinde tanıştığını dile getirdi

Nurus’un kuruluş hikayesini anlatır mısınız?
Nurus, Türkiye’nin, yönetiminde 3’üncü kuşağın bulunduğu tek mobilya markası. 90 yaşında genç bir markayız. Bu öykü 1927 yılında başlıyor. Dedem Nurettin Usta işinin ehli bir marangoz, zanaatçı idi. Ürettikleriyle Ankara’nın tanınmış zanaatkarları arasına adını yazdırıyor. Cumhuriyet’in sembol yapılarında, Sümerbank binası, Tunalı Hilmi Caddesi’ndeki köşk, İkinci Meclis, ilk Koç şirketi Genel Müdürlük binası ve daha nicelerinde Nurettin Usta’nın ince işçiliğinin izlerini görmek mümkün. 1967’de dedemin vefatının ardından annem Birten ve babam Akın Gökyay yönetimi devralıyor. Bu dönemde bir yandan atölye çalışmaları devam ediyor; diğer yandan ilk mobilya satış mağazamız açılıyor. Onu diğerleri izliyor. 80’li yılların sonlarına doğru şirket kurumsallaşıyor ve bugün bildiğimiz anlamda Nurus doğuyor. 90’lara gelindiğinde Nurus rekabetin yoğun olduğu dünya pazarlarına açılıyor. 20 yıl önce üretiminin neredeyse yarıya yakınını ihraç eden konuma gelen Nurus sektöre öncülük eden bir firma.

Türk endüstriyel tasarımının ilklerine baktığımızda Nurus’un adını görüyoruz? Türkiye’ye ilk kez getirdiğiniz ödüller hangileri?
Türkiye, IF Product Design, Design Management Europe, Red Dot Design ve mobilya endüstrisindeki Good Design ödülleri ile ilk kez, Nurus tasarımlarının değer görüldüğü ödüller sayesinde tanıştı. 1999 yılında Japonya’da düzenlenen ahşap mobilya tasarım yarışması IFDA’da finale kaldık. Bir yıl sonra Chicago’da düzenlenen Neocon Fuarı’nda ‘Fuarın En İyisi’ seçildik. 2001 yılında dünyanın en prestijli tasarım ödüllerinden IF Product Design ödülünü yine Türkiye’den kazanan ilk marka olduk. 2007’de Türk endüstrisi yine Nurus tasarımlarına verilen RedDot ve Design Management Europe ile tanıştı. 2008’de Türk mobilya endüstrinin ilk Good Design ödülüne değer görüldük. Bu saydığım ödüllerin hepsi çok değerli. Türk endüstriyel tasarımlarının küresel pazarda rekabet edebilme özgüvenini göstermeleri bakımından hepsi birer kilometre taşı.

Peki, bu kilometre taşlarında sizce neden Nurus tabelası var?
Biz yarın için tasarlayıp, bugün uyguluyoruz. Bu hem birikim, hem araştırma, geliştirme, hem de analiz yoluyla oluyor. Geçmişten getirdiğimiz zanaat mirası, güçlü AR-GE ve bilimsel bilgi, tasarım evrenimizin sınırlarını ortadan kaldırıyor; bize ihtiyaçları ve olası talepleri öngörebilme becerisi kazandırıyor. Tutarlı bir gelecek resmi çiziyor, buna uygun olarak teknolojiyi dönüştürüyoruz. Tasarım için teknoloji üretiyoruz. Ancak sadece ihtiyaçları karşılamak fark yaratmıyor. Çözümleriniz akılcı ve işlevsel olmalarının dışında aynı zamanda kalplere de ulaşmalı. Sadece kullanıyorsak tüketiyoruz demektir; ‘şey’lerle bağ kurduğunuzda ise bu, deneyime dönüşüyor.

Nurus 2018’de de German Design Awards’ta yer alıyor, değil mi?
Evet, German Design Awards 2018’de 8 tasarımımızla yer alıyoruz. Stefan Brodbeck tasarımı Mila koltuk ailesi, Mio yönetici koltuğu ve bekleme-dinlenme ünitemiz Alava Bench, Martin Ballendat imzalı ve Red Dot ödüllü konferans ve toplantı koltuğu Diadem, Ece Yalım Studio tarafından tasarlanan ve Universal Design ödülü kazanan egzersiz ünitesi Take Five, Nurus Design Lab tasarımı, yine Red Dot ödüllü Lips puf, Eon Terminal koltuğu ve Moritz Putzier tasarımı Noctus lamba ile German Design Award 2018’de aday olmaya hak kazandık.

German Design Award - Nurus

Nurus’un tarihinde Türkiye’de tasarım platformlarının oluşması konusundaki katkısına da değinmek gerekiyor, neler söylersiniz?
Bu anlamda 1998 yılında 2’ncisi düzenlenen ‘Designers’ Odyssey: Türk Tasarımcılarının Serüveni’ sergisinin ana sponsorluğunu üstlendik. Türkiye’deki tasarım öğrencileri ve uluslararası düzeyde başarı gösteren tasarımcıları buluşturan bu etkinlikteki varlığımızı çok değerli buluyorum. Hemen akabinde İstanbul Uluslararası Tasarım Buluşmaları Seminerleri gerçekleştirildi. Yine Türk tasarım ufkunun gelişimine yönelik olarak 2002 yılında Uluslararası Endüstriyel Tasarım Toplulukları Konseyi toplantısının ülkemizde yapılmasına öncülük ettik. Bundan 3 yıl sonra İstanbul’da düzenlenen 22’inci Uluslararası Mimarlar Birliği’nin Kongresi’nin sponsorları arasında yer aldık. Diğer taraftan Ölçek: 1/x Toplantıları’na organizasyon ve sponsorluk desteği vererek, Türk tasarım disiplinlerinin bir bütün olarak gelişmesine katkı sunmayı hedefledik. 2007’de ‘İlk İn Milano’nun organizatörlüğünü ve sponsorluğunu üstlendik. ‘Tasarıma Türk Dokunuşu’ temasıyla gerçekleştirilen sergide Türk endüstriyel tasarımcılarının ürünleri Milano’da toplu halde ziyarete açıldı. Aynı yıl ana sponsoru olduğumuz Arkimeet Konferansı’nda Türkiye’de konuk ettiğimiz dünyaca ünlü tasarımcı ve mimarlar arasında Pritzker Ödülü ilk kadın mimar olan Irak asıllı İngiliz Zaha Hadid de vardı. Türk endüstriyel tasarımının 1990’dan 2000 yılına kadar olan serüvenini ‘Turkish Touch in Design-Tasarıma Türk Dokunuşu’ adlı antolojide bir araya getirdik.

Tasarım öğrencilerine yönelik çalışmalarınız da var mı?
Türkiye’nin pek çok üniversitesinde, Mühendislik Mimarlık Fakültelerinde ve Tasarım Bölümleri’nde konferanslar düzenliyoruz. Üniversitelerin ilgili bölümlerinden öğrencilere Nurus’ta hizmet içi eğitim olanağı sunuyor; mentorluk desteği sağlıyoruz. En son Bilkent Üniversitesi ve Havelsan ile birlikte, Elektrik ve Elektronik Mühendisliği Bölümü öğrencilerinin ‘Akıllı Sürdürülebilir Ofis Sistemleri’ bitirme tezi projesine sponsor olduk ve öğrenme koçluğu desteği verdik. 2016 yılında, dünyanın en büyük işyeri ve mobilya tasarım fuarı olan ORGATEC’teki standımızın tasarımını TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi Mimarlık Fakültesi öğrencilerine emanet ettik. İç Mimarlık Bölümü 4’üncü sınıf öğrencileri bitirme tezi projesi olarak bizim fuardaki standımızı tasarladılar. Gençlerden çok yaratıcı çözümler geldi ve biz öğrencilerin sundukları projede hiçbir değişiklik yapmadan uyguladık. 600 metrekarelik stant, Fuar’ın en başarılı işlerinden biri oldu. Nurus bugün geldiği noktada tasarım ödüllerine nasıl bakıyor? Nurus’un yıllar içerisinde tasarım yarışmalarındaki varlığı artık daha farklı bir düzeye taşındı. Nurus artık ödül alanlardan çok ödül verenler arasında. İngiltere’nin teknik mükemmellik konusunda en tanınmış ve en büyük mobilya birliği olan Mobilya Endüstri Araştırma Derneği FIRA’nın ve Amerikan İş ve Kurumsal Mobilya Üreticileri Derneği BIFMA’nın Türkiye’den ilk üyesi Nurus’tur. Yine markalar ve disiplinler arası bilgi transferi sağlayan Alman Tasarım Konseyi’ne Türkiye’den davet edilen ilk ve tek markayız. Konseyin jüri üyesi olarak Seçici Kurulu’nda da yer alıyoruz. Bununla birlikte Alman Fraunhofer Enstitüsü öncülüğünde yürütülen Office 21 araştırma projesinin, 24 uluslararası paydaşından biriyiz. Dünyanın farklı ülkelerinde, farklı zamanlarda bir markanın ofisine ziyaret gerçekleştiriyor, iş kültüründeki değişimin mekan tasarımlarına yansımasını değerlendirme fırsatı buluyoruz. Bu karşılıklı bilgi alışverişi ise bizi uluslararası tasarım sisteminde öncü bir marka konumuna taşıyor.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.